EnIT på SETT-mässan
"1:1 och trädgårdsmästarens knep" med Hans Renman
Jag var och lyssnade på ett intressant föredrag på SETT-mässan
av Hans Renman, som är Vd för ”TÄNK OM”.
Han pratade om 1:1 i klassrummet och gjorde liknelsen med en trädgårdsmästare och dennes arbete i trädgården. Han vände på utrycket att ”Tänka utanför boxen”, tänk innanför istället, utgå vad du har, kan och vill göra.
Han pratade om 1:1 i klassrummet och gjorde liknelsen med en trädgårdsmästare och dennes arbete i trädgården. Han vände på utrycket att ”Tänka utanför boxen”, tänk innanför istället, utgå vad du har, kan och vill göra.
Han tryckte på detta med den mjuka infrastrukturen som vision,
mål. Det är viktigt att ni vet vart ni är på väg och varför ni väljer den vägen
ni valt.
I klassrummet när
det ska arbetas och alla elever har en egen dator ställer detta högre krav på
variation. I trädgården behövs varje sten vänds på för att
finna den optimala platsen och kompositionen för varje blomma men även att med
viss regelbundenhet byta komposition i trädgården. Att odla samma sak på samma plats år efter år riskerar att utarma jorden, det kan hända i klassrummet också. Elevernas drivkraft och motivation riskeras att utarmas om de inte tillåts att blomma på olika sätt och platser. Att fråga är en
nyckelfaktor för att lyckas i klassrummet i en 1:1-miljö. Ingen vet allt men
alla vet något och tillsammans kan vi skapa mycket.
Utbudet och möjligheterna på webben och i datorn är snudd
på oändliga och det är ingen som begär att pedagogen ska kunna allt (mer än vi
själva), utnyttja de nätverk som finns idag för att kunna ställa en fråga men
även att få stöd och vägledning. Att använda samma arbetsmetod hela tiden är
som att ha samma blomsort i hela trädgården. Det kan bli vackert men det
riskerar lätt att bli för mycket, så blanda gärna. Det blir trevligare både för
dig och de som tittar på din trädgård och det blir roligare för dig och dina
elever och du blandar arbetsmetoder i klassrummet också.
Tyvärr är det så att det inte alltid det går som
planerat. Vissa blommor/växter kanske inte fungerar med andra så som du tänkt
dig men detta kan även bli något positivt om vi tillåter att misstag är ett sätt att växa, för detta krävs det mod i en ganska utsatt situation.
Trädgårdsmästare åker ofta och besöker andra trädgårdar,
tittar på utställningar mm för att finna inspiration. Som pedagoger har man
kanske inte samma förutsättning för att kunna resa och besöka andra platser men
i det digitala samhället ökar möjligheten att finna inspiration av andra.
När du är färdig i din trädgård så behöver du tid att
sätta dig ner, njuta av blommorna och växterna och bara njuta av ditt slit i jorden.
Samma sak gäller i klassrummet, när du har testat ett arbetssätt/metod är det
viktigt att i lugn och ro sätta sig ner och reflektera över arbete men även att
njuta över det arbete som du gjort tillsammans med eleverna.
Kontakt:
Peter Borg
peter.borg@kungalv.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar