Särskolan på Thorildskolan i Kungälv har använt gps-handenheter i undervisningen. De har jobbat mycket med avstånd- och hastighetsbedömningar där eleverna fått springa sträckor som de mätte upp med gps.
Ett annat område de jobbat med är kartkunskap. En lektion gick ut på följande: Eleverna fick i uppgift att gruppvis gå till en plats i Kungälv. Grupperna fick olika platser att gå till och med sig hade varje grupp en gps som registrerade hur de gick. Tillbaka i klassrummet tankades deras ”spår” över till en dator och visades på en karta, se bild, och med hjälp av en projektor kunde alla se bilden samtidigt. Gruppernas uppgift var nu att tala om vilket av spåren som var just deras. De fick också visa på kartan vilka ”sevärdheter” de passerade på vägen.
Ett bra och (roligt?) sätt att jobba med kartkunskap som inte bara passar för särskolan.
Kontakt: johan.busck@kungalv.se
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar