fredag 8 april 2011

Pedagogiskt café, ett sätt att sprida goda exempel

Ute i våra skolor finns det många duktiga pedagoger som genom nyfikenhet och engagemang utvecklar sitt arbetssätt med hjälp av IT teknik. För att sprida dessa goda exempel kommer vi att ordna ett antal träffar där vi bjuder in pedagogerna som med en kort presentation och några exempel visar hur de arbetar. Detta för att inspirera sina kolleger men även för att få möjlighet att utveckla sina egna tankar genom att tex. svara på frågor och skapa dialog med andra pedagoger.
Dagens café handlade om Creaza, ett verktyg som vi har integrerat i vår lärplattform. Creaza innehåller 4 olika delar, ett där du skapar tecknade serier, ett för filmskapande, ett ljudprogram och en del för att göra mindmaps. Vi fick ta del av tre olika sätt att att använda verktyget.

Anna som är klasslärare i en 1:a var först och visade hur de hade använt de tecknade serierna för att skriva sig till läsning. Att använda serierna var en del i skrivutvecklingen. Hon berättade hur det varvades med högläsning, skrivande med penna på papper och med skapande verksamhet. Anna visade ett exempel på en elev som till en början tyckte att det var svårt att skriva ord och att komma igång med skrivandet. Med hjälp av bilder och Creazas tecknade serier kom eleven igång med både skrivandet och berättandet.

Som andra inspiratör hade vi Helen som är fritidspedagog. Hon berättade hur de använde Creaza i sitt sagotema. De hade börjat som man bör med att prata om hur en saga var uppbyggd men istället för att ta fram papper och penna så hade de gått direkt in och börjat att skapa sin story i programmet. Helen berättade att hon var själv nybörjare vad det gällde Creaza så hon gick bara igenom de enklaste grunderna när de startade upp men det dröjde inte länge innan eleverna var igång och hittade nya, egna lösningar hur de kunde skapa bilder. När eleverna sen visade sina bilder och läste sina sagor med hjälp av projektor så kunde ingen ta miste på hur stolta de var.
Till sist fick vi lyssna på Michael, högstadielärare, som visade hur han använt mindmap verktyget när han planerade ett arbetsområde i NO. Han visade hur han hade länkat till PowerPoint presentationer, uppgifter, webbsidor där eleverna kunde läsa fakta, filmklipp mm. Här kan eleverna på ett enkelt sätt få till sig det material som rör arbetsområdet på ett samlat och strukturerat sätt. Eftersom mindmapen ligger i vår lärplattform har eleverna tillgång till materialet när som helst de behöver det. En ovärderlig resurs för de elever som har behov att repetera lite extra. De elever som behöver stöd av talsyntes kan dessutom få texterna upplästa.


Stort tack till våra inspiratörer till ett lyckat café!



Som avslutning passade vi på att bjuda in till vårt nästa pedagogiska café som vi tänker utforma som ett teachmeet. Det innebär att vem som helst som har en pedagogisk idé kan anmäla sig och få möjlighet att prata antingen 3min eller 7 min. Detta kommer att gå av stapeln den 5 maj klockan 16.30-18.00. Välkommen! Länk till anmälan kommer att publiceras i vår lärplattform.
Kontakt
Lisbeth Sedén
lisbeth.seden@kungalv.se

2 kommentarer:

  1. Jättebra tips om Craza som jag genast länkade vidare till skolor här på Åland.

    //Carola E

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade det. Det är verkligen ett verktyg som många lärare (och elever) gillar.

    SvaraRadera