torsdag 11 november 2010

PIM upp 30% på tre dagar

Så har vi då klarat av ännu en vecka 44 med PIM på många skolors dagordning. Vi på EnIT sitter fortfarande i efterdyningarna och går igenom examinationsuppgifter, dag och natt känns det som. Det är dock ganska angenäma problem med tanke på den låga takt vi haft under fyra års tid. Under tre dagar, måndag till onsdag, ökade antalet PIM-3:or i Kungälv med 30%!
Kungälv var en av de 10 kommuner som var först med att hoppa på PIM 2006. Varför var det just vecka 44, år 2010 som det tog fart?


Som jag ser det var det flera samverkande faktorer:

  • Det är över nu! Kungälv har beslutat att avsluta sin PIM-examination till årsskiftet. Skolledarna har tydligt sagt att alla ska vara klara med nivå 3 innan dess.
      • Ledning! Skolchefen har satt IT som ett utvecklingsområde med kontinuerlig uppföljning.
          • Skolledarna! Alla skolledare ska examineras av Skolverket den 9/12 och till deras hjälp finns en ny Skolledar-PIM som Kungälvsrektorerna pilottestar.
            • Varsin dator! Gymnasiet fick sina datoreri början av det här läsåret och så 7-9 får sina till hösten 2011.
              • Facebook! Lärare är också människor och människor använder Facebook. Kan man använda Facebook klarar man det mesta med en dator, anser jag.
                • Smartphones! Nu går snart alla omkring med en Iphone eller Android i fickan. Man kollar mejlen, går till banken, webbsurfar, uppdaterar Facebook, följer andra på Twitter, använder gps-funktionen etc etc. Fler lärare blir alltså vana vid tekniska hjälpmedel.
                  Det här är kanske inte de faktorer som jag önskar var de som gjorde att många lärare satte igång att utveckla sina praktiska mediakunskaper men man får väl ta vad man får! Nu händer det grejer i alla fall!
                  Avslutar blogginlägget här för att snabbt kasta mig in i PIM och granska några flera examinationsuppgifter. Yiipee!

                  Kontakt: Johan Busck
                  johan.busck@kungalv.se

                  Inga kommentarer:

                  Skicka en kommentar